تعویض کامل زانو

تعویض کامل زانو (TKR) چیست؟

تعویض کامل زانو (TKR) ، که به عنوان آرتروپلاستی کامل زانو نیز شناخته می شود، شامل برداشتن قسمت های آرتروز استخوان در مفصل زانو (استخوان درشت نی، که گاهی اوقات استخوان ساق نامیده می شود؛ استخوان ران؛ و استخوان کشکک یا کاسه زانو است.) و جایگزینی آنها با قطعات مصنوعی است. این قطعات شامل یک پوشش فلزی در انتهای استخوان ران و یک قطعه خاصی از جنس سیمان استخوانی در ناحیه ساق پا است که دارای یک روکش پلاستیکی روی آن است تا سطوح بتوانند هموار حرکت کنند. در صورت لزوم، قسمت پشتی زانو نیز ممکن است با یک سطح پلاستیکی صاف جایگزین شود.

تعویض کامل زانو
تعویض کامل زانو
فیزیوتراپیست چگونه می تواند کمک کند؟

فیزیوتراپیست بخش جدایی ناپذیر از تیم متخصصان مراقبت های بهداشتی است که به افرادی که به طور کامل تعویض مفصل زانو را انجام می دهند کمک می کند تا حرکت و عملکرد خود را بازیابی کرده و به فعالیت های روزمره خود بازگردند. فیزیوتراپیست شما می تواند به شما در آماده شدن و بهبودی بعد از جراحی کمک کند و یک برنامه درمانی فردی ایجاد کند تا حرکات شما را در امن ترین و موثرترین شکل ممکن بهبود دهد.

قبل از جراحی:

هرچه فرم فیزیکی شما قبل از جراحی تعویض کامل زانو بهتر باشد، نتایج شما بهتر خواهد بود (به ویژه در کوتاه مدت). یک مطالعه اخیر نشان داده است که حتی یک ملاقات با فیزیوتراپیست قبل از جراحی می تواند نیاز به مراقبت های کوتاه مدت بعد از عمل مانند اقامت کوتاه مدت در یک مرکز پرستاری ماهر یا برنامه فیزیوتراپی سلامت خانگی را کاهش دهد.

قبل از جراحی، فیزیوتراپیست شما ممکن است:

  • تمریناتی را برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری مفصل زانو و ماهیچه های اطراف به شما آموزش دهد.
  • نشان دهد که چگونه با کمک بعد از عمل راه بروید و شما را برای استفاده از یک وسیله کمکی مانند واکر آماده کند.
  • موارد احتیاطی و سازگاری با خانه را با شما در میان بگذارد. مانند برداشتن فرش های شل که می تواند باعث شود هنگام حرکت با وسیله کمکی پای شما روی آنها گیر کند یا صندلی را به طور استراتژیک قرار دهید تا بتوانید به جای چمباتمه زدن، بنشینید تا چیزی را از کابینت های پایینی آشپزخانه بردارید. معمولا این تغییرات را قبل از جراحی تعویض کامل زانو انجام دهید کار برای شما  آسان تر می شود.
سازگاری های بلندمدتی که قبل از جراحی توصیه می شوند عبارتند از:
  • ترک سیگار. هنگام برنامه ریزی و طرح برای جراحی، از پزشک خود برای ترک سیگار کمک بگیرید یا مشورت کنید. عدم مصرف دخانیات روند بهبودی شما را پس از جراحی بهبود می بخشد.
  • کاهش وزن. کاهش وزن اضافی بدن ممکن است به بهبود سریعتر شما کمک کند و عملکرد و نتایج کلی شما را پس از جراحی بهبود بخشد.
نکات لازم بلافاصله پس از جراحی:

شما ممکن است چند روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید یا حتی بسته به شرایط خود در همان روز به خانه بروید. اگر بیماری های دیگری مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، ممکن است قبل از بازگشت به خانه، چند روز در بیمارستان بمانید یا به یک مرکز پرستاری ماهر بروید. در حالی که در بیمارستان هستید، یک فیزیوتراپیست موارد زیر را انجام می دهد:

  • استفاده از یخ ، بالا بردن پا و استفاده از روکش یا جوراب ساق بلند برای کنترل تورم در ناحیه زانو و کمک به بهبود برش بخش جراحی شده.
  • تمرینات تنفسی را به شما آموزش می دهد تا به آرامش شما کمک کند و نحوه صحیح نشستن و بیرون آمدن از تخت و صندلی را به شما نشان می دهد.
  • نحوه راه رفتن با واکر یا عصا را به شما نشان می دهد و نحوه سوار و پیاده شدن از ماشین را به شما آموزش می دهد.
  • به شما در انجام تمرینات انعطاف پذیری و تقویتی که قبل از عمل آموخته اید، کمک می کند.
در زمان شروع ریکاوری:

هدف از دو هفته اول ریکاوری، مدیریت درد، کاهش تورم، التیام برش، بازگرداندن راه رفتن طبیعی و شروع ورزش است. پس از گذشت دو هفته، فیزیوتراپیست شما تمرینات دامنه حرکتی، تمرینات تقویت کننده عضلات، تمرینات تعادل بدن، تمرینات عملکردی و تمرینات اختصاصی فعالیت ها را برای رسیدن به اهداف خاص شما و بازگشت شما به فعالیت هایی که دوستشان دارید آماده می کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تعویض کامل زانو می توانید صفحه اینستاگرام شرکت بهبود گستر افق پارسیان را دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *