الکتروتراپی

الکتروتراپی در فیزیوتراپی چیست؟

الکتروتراپی یک روش درمانی پزشکی است که از جریان الکتریکی به نواحی آسیب دیده استفاده می کند. بیشتر توسط فیزیوتراپیست های مجرب برای درمان انواع بیماری ها از درد عضلانی گرفته تا آرتریت استفاده می شود. این گزینه درمانی برای درمان دردهای مزمن، تحلیل عضلات، آسیب های اسکلتی عضلانی و دردهای عصبی با استفاده از تحریک الکتریکی هدفمند و کنترل شده مفید است.

الکتروتراپی
الکتروتراپی

مزایای الکتروتراپی در فیزیوتراپی

اگرچه درمان‌های الکتروتراپی زیادی با استفاده از دستگاه‌های مختلف وجود دارد، اما آنها غیرتهاجمی هستند و حداقل عوارض جانبی ندارند. به غیر از اینها، الکتروتراپی چندین مزیت کلیدی دارد که در زیر ذکر شده است:

1-درد بدن را کاهش می دهد.

2-درد عصبی را تسکین می دهد.

3-بهبود آسیب های اسکلتی عضلانی را تسریع می کند.

4-گردش خون را در بدن افزایش می دهد.

5-زخم ها را التیام می بخشد.

6-اسپاسم عضلانی را آرام می کند.

انواع الکتروتراپی در فیزیوتراپی

الکتروتراپی در شرایطی که داروها موثر نیستند بسیار مفید است. بسته به شرایط و نیاز بیمار می تواند متفاوت باشد. اشکال رایج الکتروتراپی که فیزیوتراپیست ها استفاده می کنند به شرح زیر است:

1-TENS (تحریک الکتریکی عصب از راه پوست): در الکتروتراپی TENS، از یک دستگاه الکتریکی کوچک برای ارسال تکانه های الکتریکی از طریق پوست استفاده می شود. بیماری‌های رایجی که می‌توان از این طریق درمان کرد، کمردرد، درد زایمان و آرتریت است.

2-درمان تداخلی: همچنین به عنوان IFT شناخته می شود، این شکل عمیق تر از الکتروتراپی TENS است و از دو جریان فرکانس بالا استفاده می کند. در تسکین درد، تحریک عضلات و گردش خون موثر است.

3-تحریک الکتریکی عضلانی (EMS): در این نوع الکتروتراپی، فیزیوتراپیست به جای اعصاب بر روی بافت های عضلانی تمرکز می کند. EMS یک فرم تخصصی است که در آن نورون های حرکتی شما برای انقباض عضلات تحریک می شوند. این درمان برای درمان آتروفی عضلانی استفاده می شود.

4-تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست (PENS): PENS شامل اعمال تحریک الکتریکی از طریق سوزن های کوچکی است که به پوست نفوذ می کند. همچنین می توان از آن در خانه استفاده کرد و از TENS سودمندتر است.

5-اولتراسوند درمانی: این شکل از الکتروتراپی در فیزیوتراپی از مبدل به جای پدهای الکترود استفاده می کند. از مزایای سونوگرافی درمانی می توان به بهبود عضلات و رباط ها و روند بهبودی اشاره کرد.

الکتروتراپی
الکتروتراپی

چگونه کار می کند؟

الکتروتراپی از جریان های الکتریکی برای تحریک اعصاب و ماهیچه ها از طریق پوست استفاده می کند. از آنجایی که این روش درمانی غیر تهاجمی است، دردناک نیست. افراد فقط در طول جلسات خود احساس آرامش می کنند. در برخی موارد، آنها می توانند لرزش یا سوزن سوزن شدن کمی را در بدن تجربه کنند. در اینجا برخی از روش هایی که درمان الکتروتراپی در بدن کار می کند آورده شده است:

1-تکانه های الکتریکی می فرستد که سیگنال های درد را مسدود می کند. در نتیجه، درد را کاهش می دهد.

2-فیزیوتراپی الکتریکی همچنین به ترشح اندورفین کمک می کند که درد یا ناراحتی را کاهش می دهد.

3-با بهبود گردش خون اثر شفابخشی در بدن ایجاد می کند.

4-درمان سلول ها را تحریک می کند که منجر به کاهش التهاب در بدن می شود.

5-دستگاه های الکتروتراپی نیز بافت های عضلانی را برای آرامش تحریک می کنند.

6-همچنین می تواند از آتروفی عضلانی از طریق EMS با تحریک عضلات جلوگیری کند.

چه زمانی به الکتروتراپی نیاز دارید؟

استفاده از الکتروتراپی در فیزیوتراپی بسته به شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد. در صورت داشتن موارد زیر ممکن است تحریک الکتریکی فیزیوتراپی به شما توصیه شود:

درد حاد یا مزمن مچ پا یا مفاصل، درد شانه، سندرم تونل کارپال، درد دیسک یا استئوآرتریت نخاعی/بیماری دژنراتیو دیسک (DDD)، درد لگن، فلج صورت، درد زایمان، پس از لامینکتومی کمری، زانو درد بعد از جراحی مربوط به عضله، تاندون، رباط، درد مچ دست، آرتریت روماتوئید (RA)، بیماری مفصل دژنراتیو (DJD)، آتل ساق پا، نورالژی پس از هرپس، آرنج تنیس بازان

برای مطالب بیشتر در زمینه الکتروتراپی می توانید به صفحه اینستاگرام شرکت بهبود گستر افق پارسیان مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *