شوک و عامل اصلی ایجاد آن:

در این مقاله به بررسی شوک و عامل اصلی ایجاد آن خواهیم پرداخت. کاهش ناگهانی جریان خون مغز منجر به حالتی می گردد که شوک نامیده می شود. می دانیم که حجم خون در افراد بالغ 1/13 وزن بدن و حدود 5 لیتر است که شامل 2.5 لیتر پلاسما و 2.5 لیتر گلبول قرمز است که این مجموعه در یک سیستم بسته بنام شریانها و وریدها و مویرگها در جریان است و توسط پمپاژ قلب در این سیستم حرکت نموده و به نقاط مختلف بدن از جمله مغز می رسد و مواد غذایی شامل: آب، قند(گلوکز) و ویتامین ها را به مغز می رساند.

شوک و عامل اصلی ایجاد آن
شوک و عامل اصلی ایجاد آن

حال اگر این مواد بطور ناگهانی به نحوی به مغز نرسد شوک حاصل می گردد. اگر خونریزی شدیدی در داخل بدن و یا خونریزی خارج از بدن رخ دهد، در نتیجه مقدار جریان خون مغز بطور ناگهانی کاهش می یابد و حالت شوک دست می دهد. اگر خونریزی در کار نباشد ولی قلب دچار حالتی شود که نتواند خوب پمپاژ کند در نتیجه خون به مغز نمی رسد و شوک (آنفارکتوس) رخ می دهد. اگر قلب سالم باشد و خونریزی هم وجود نداشته باشد ولی بدن بیمار به علتی آب زیادی از دست دهد، خون غلیظ شده، حجم آن کم می شود و شوک ایجاد می شود.

گاهی مواقع قلب سالم است، خونریزی هم در میان نیست، آب بدن هم کم نشده ولی به علت گرمای زیاد یا اختلالات عصبی و درد شدید (مانند شکستگی، سوختگی،مسمومیت و …) و یا حالتی که ما آن را آلرژی می نامیم (مثل تزریق پنی سیلین،مارگزیدگی،خوردن برخی غذاها و…) شوک حاصل می شود.

علائم شوک:

1.پریدگی رنگ صورت بیمار

2.عرق روی پیشانی

3.مرطوب شدن پوست بدن

4.سرد و بی حس شدن اندامها (دست و پا) و پایین رفتن درجه حرارت بدن

5.تند شدن نبض و تنفس

6.کم سو شدن چشم و همچنین باز ماندن مردمک

7.بعضی مواقع در شوک بیمار احساس سرما، لرز و اضطراب می نماید و گاهی کمبود اکسیژن باعث بیهوشی کامل بیمار می گردد.

8.اگر کاهش حجم خون 15 تا 20 درصد کل حجم خون باشد، شوک خفیف و اگر بیشتر از 40 درصد حجم خون باشد، شوک شدید ایجاد می شود.

کمکهای اولیه:

1.هر چه زودتر پزشک را خبر کنید و یا اینکه بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.

2.بیمار را طوری راحت بخوابانید که سرش پایین تر از بدن قرار گیرد (جز در مواردی که شکستگی در سر باشد). همچنین پاهای بیمار را در ارتفاع 25 سانتیمتری از سر او نگهدارید.

3.اشیاء خارجی مانند دندان مصنوعی، آدامس، سیگار و کف را از دهان بیمار بدقت پاک کرده و زبان را در جلوی دهانش نگهدارید تا از افتادن زبان به عقب و بسته شدن راه تنفس جلوگیری شود.

4.بوسیله پتو بیمار را گرم نگهدارید (البته گرمایی متناسب با گرمای بدن).

5.اگر بیمار بیهوش نباشد و عطش فراوان داشته باشد با توجه به وخامت ضایعه (از نظر جراحی)، دادن مقداری آب ولرم اشکالی ندارد.

6.اگر بیمار لباس تنگ یا کمربند داشته باشد آنها را باز کرده، همچنین یقه و کراوات او را باز کنید.

7.مالش دادن اعضایی که آسیب ندیدند به جریان خون کمک می کند. هرگز به بیمار مبتلا به شوک اجازه نشستن ندهید.

8.پاشیدن آب سرد به صورت بیمار یا قرار دادن داروهای محرک جلوی بینی نتایج خوبی خواهد داشت.

برای مطالب بیشتر در زمینه شوک و عامل اصلی ایجاد آن می توانید به صفحه اینستاگرام شرکت بهبود گستر افق پارسیان مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *