بخش اول: عملکرد فیزیولوژیکی امواج RF بر بافت

بیشتر بافت بدن انسان از آب تشکیل شده است.مولکول آب یک مولکول دو قطبی است که تحت تاثیر میدان الکترومغناطیسی شروع به حرکت کرده و این عمل منجر به افزایش انرژی جنبشی درون بافتی می شود که تاثیرات مختلفی دارد.

اثرات فرکانس های مختلف بر بافت های بدن:

1-فرکانس های کمتر از ۲۵۰ هرتز اثرات انقباضی داشته مانند برق شهری که ۵۰ هرتز است و سبب انقباض عضلات می شود.
2-فرکانس های ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ کیلو هرتز اثرات دیاترمی دارد یعنی با اعمال به بافت ها سبب گرمای درون بافتی می شود (دستگاه های رادیوفرکانس) که علت آن در ابتدای بخش ذکر شد.
3-فرکانس های بالای چند صد مگاهرتز که به صورت غیر مستقیم به بافت اعمال می شود اثرات رشد سلولی را دارد که دستگاه های مگنوتراپی از جمله آنهاست که تاثیر آن روی رشد بافت استخوانی می باشد.

در این بخش تمرکز بر عملکرد دیاترمی رادیو فرکانسی می باشد. انشالله در مقالات بعدی سایر کاربردها و عملکرد های فرکانس های دیگر را به تشریح توضیح می دهیم.
فرکانس ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ کیلو هرتز فرکانس رزونانسی مولکول های آب است که سبب افزایش جنبش مولکولی آب در بافت و سلول ها شده که نتیجه آن گرمای درون بافتی است. در گذشته با کیسه آب گرم بر روی بافت آسیب دیده این عمل صورت می گرفت که به علت اتلاف انرژی گرمایی ویا اثرات سوء (آسیب به سایر بافتهای جانبی و غیر آسیب دیده) این نوع روش معمولا نتیجه مناسبی نداشته است.

اعمال الکترود به بافت آسیب دیده
اعمال الکترود دستگاه به بافت آسیب دیده

گسترش علم پزشکی و توسعه علم تجهیزات پزشکی منجر به استفاده از تکنولوژی های جدید شده که بافت مورد نظر را هدف قرار می دهد و اثرات گرمایی در عمق بافت و بافت هدف مورد توجه می باشد.کاربردهای متعدد این سری از دستگاه ها سبب توجه پزشکان به آنها شده است.از جمله این کاربردها می توان به درمان آرتروز،گرفتگی های ماهیچه ای،آسیب های مفصلی،آسیب های حاد و مزمن ماهیچه ای اشاره کرد.

اعمال الکترود دستگاه به زانو
اعمال الکترود دستگاه به زانو

در بخش دوم از این مطلب آموزشی به عملکرد الکتریکال و طراحی خاص تکنولوژی رادیو فرکانسی می پردازیم.

2 دیدگاه در مورد “بخش اول: عملکرد فیزیولوژیکی امواج RF بر بافت”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *