آشنایی با دستگاه تنس(TENS)

دستگاه TENS چیست؟

دستگاه تنس یک وسیله پزشکی الکترونیکی است. TENS مخففTranscutaneous Electrical Nerve Stimulation یا تحریک الکتریکی عصب از راه پوست است. واژه Transcutaneous به معنی “در سراسر پوست” است. به زبان ساده، یک دستگاه تنس اعصاب شما را از طریق یک جریان الکتریکی از طریق پوست شما تحریک می کند.

دستگاه تنس
نمونه دستگاه تنس
دستگاه TENS چه کاری انجام می دهد؟

یک دستگاه تنس می تواند درد شما را در کوتاه مدت تسکین ​​دهد. استفاده از دستگاه تنس باید به عنوان بخشی از یک برنامه کنترل درد تحت هدایت پزشک یا پزشک مراقبت های بهداشتی باشد. قبل از استفاده از دستگاه تنس همیشه با پزشک معالج خود مشورت کنید.

چگونه دستگاه TENS می تواند درد را کاهش دهد؟

درد معمولا از یکی از دو طریق زیر توسط دستگاه تنس کنترل می شود:

تحریک سطح حسی(سنسوری): نظریه کنترل دروازه درد بدان معنی است که ورودی الکتریکی دستگاه تنس با سیگنال های انتقال درد، از طریق مسدود کردن “دروازه عصبی” که از طریق آن درد حرکت می کند ، تداخل ایجاد می کند.

تحریک سطح محرک(موتور): هدف از تحریک سطح محرک این است که باعث آزاد شدن مواد شبه آرام بخش(افیونی) بدن برای رسیدن به تسکین درد شود.

چگونه می توانید از دستگاه TENS برای تسکین درد استفاده کنید؟

اگر به عنوان نمونه از کمردرد رنج می برید، می توانید با قرار دادن الکترودهای دستگاه تنس در هر دو طرف ستون فقرات در یک سطح پشت خود ، از دستگاه تنس استفاده کنید. اگر دستگاه تنس دو کاناله دارید می توانید الکترودهای ست دوم را نیز در دو طرف ستون فقرات خود در سطح بالاتر از درد خود قرار دهید. لطفا توجه داشته باشید که نباید الکترودهای دستگاه خود را روی جمجمه (مغز) ، جلوی گردن یا قلب خود قرار دهید. نقاط مناسب بدن انسان برای قرارگیری الکترودهای دستگاه تنس در شکل زیر نمایش داده شده است.

نقاط پیشنهادی برای نصب الکترود های دستگاه تنس
نقاط مناسب برای نصب الکترودهای دستگاه تنس

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت Physioworks مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *