دستگاه حرکتی:قسمت دوم-عضلات

عضلات

در پست قبل به استخوانها در دستگاه حرکتی پرداختیم. در این پست به عضلات بدن انسان که از عوامل اصلی کالبدشناسی دستگاه حرکتی می باشند، خواهیم پرداخت. عضلات به استخوانها، غضروفها، رباطها و پوست چسبندگی دارند. عضلاتی که بلافاصله در زیر پوست قرار می گیرند از نوع عضلات مسطح هستند. عضلاتی که تنه را احاطه می نمایند، از نوع عضلات پهن و مسطح و عضلات و بالاخره عضلات موجود در اندامهای طرفی از نوع عضلات دراز می باشند. عضلات بر حسب شکل،موقعیت،محل و عملی که انجام می دهند و سایر خصوصیات دیگرشان نامگذاری می شوند:

1-برحسب شکل: مانند عضله دالی که شبیه دلتای یونانی است.

2-برحسب قرار گرفتن الیاف: مانند عضله مستقیم شکمی که الیاف مستقیم و کشیده دارد.

3-برحسب عملی که انجام می دهند: مانند عضلات تاکننده، نزدیک کننده و غیره.

4-برحسب محل چسبندگی آنها: مانند عضله جناغی،چنبری،پستانی که بین استخوان جناغ سینه،چنبر و زایده پستانی استخوان گیجگاه کشیده شده است و غیره.

5-برحسب تعداد سرها و دستجاتی که یک عضله را تشکیل می دهند: مانند دو سرها و سه سرها بازویی،چهارسر رانی،دوقلوی خلفی ساق پا و غیره.

تعداد عضلات بدن انسان 501 عدد است که 109 عدد آن در تنه، 63 عدد در سر و گردن، 98 عدد در اندام بالایی، 104 عدد در اندام تحتانی و 46 عدد در دستگاه تغذیه ای می باشد.

عضلات دست
عضلات دست

عضلات دستگاه حرکتی از لحاظ طرز کار به سه دسته تقسیم می شوند:

1-عضلات صاف: این نوع عضلات بیشتر در جدار رگهای داخلی و مجاری دستگاه گوارشی دیده می شوند و انقباضات آنها بطور غیرارادی است.

2-عضلات مخطط: اسکلت عضلانی بدن از این نوع عضلات ساخته شده است. مانند عضلات چهار سر و سه سر ران،انقباض این عضلات ارادی است.

3-عضله قلب: که عضله ای است که با مشخصات ویژه خود چه از نظر ساختمان سلولهای عضلانی و چه از نظر تحریک پذیری (عضله قلب مجموعه ای است از هر دو نوع عضله صاف و مخطط)

وظایف عضلات در بدن انسان:

1-کمک به ایجاد حرکت

2-مقاومت در برابر نیروی جاذبه

3-تولید حرارت

4-کمک به هضم غذا

5-کمک به بازگشت خون به قلب

6-کمک به دفع مواد زاید

عضلات بدن
عضلات بدن

برای مطالب بیشتر در زمینه دستگاه حرکتی و عضلات می توانید به صفحه اینستاگرام شرکت بهبود گستر افق پارسیان مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *