بخش دوم: عملکرد الکتریکال و طراحی خاص تکنولوژی رادیو فرکانسی



در بخش اول از سری مقالات این مبحث به عملکرد فیزیولوژیکی امواج RF بر بافت پرداختیم. در این مقاله به عملکرد الکتریکال و همچنین معرفی بلوک های طراحی شده خواهیم پرداخت.

این دستگاه یک مولد (ژنراتور) توان متوسط با فرکانس متغیر بین ۴۰۰ الی ۱۲۰۰ کیلو هرتز می باشد که برای توصیف عملکرد الکتریکال و طراحی بهینه آن سه بخش زیر در شکل نمایش داده شده است که به صورت اجمالی به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
۱- بخش کنترل توان و فرکانس
۲- بخش مولد ژنراتور توان متوسط
۳- بخش امنیت و ایزولاسیون مربوط به ورودی و خروجی

بلوک دیاگرام دستگاه
بلوک دیاگرام عملکرد دستگاه

بخش کنترل توان و فرکانس

این بخش هسته اصلی طراحی دیجیتال مجموعه را تشکیل می دهد و توان خروجی و کنترل و دستورات لازم جهت تولید موج فرکانس بالا به بخش مولد ژنراتور از این بخش اعمال می شود. از نکات مهم طراحی این بخش ایزولاسیون و مجزا بودن این بخش از بخش مولد ژنراتور توان متوسط و مقاومت در برابر نویز خطی و تشعشعی می باشد زیرا یک مولد توان متوسط به علت محدودیت های طراحی در بخش ایزولاسیون خروجی نویز گسترده ای تولید می کند که باید در طراحی بخش کنترلی این موارد کنترل شده و خنثی شوند.

بخش مولد ژنراتور توان متوسط

این بخش دارای مدارات سوییچینگ فرکانس بالا با بازدهی بالا می باشد. تنها روش بهینه با کمترین اتلاف روش طراحی سویچینگ فرکانس بالا و حلقه بسته کنترل توان است تا بتوان خروجی این بخش را به بخش خروجی ایزوله داد.

بخش امنیت و ایزولاسیون مربوط به ورودی و خروجی

این بخش شامل فیدبک های کنترل توان و مدارات و طراحی حذف نویز خط با روش پیاده سازی فیلتر های با درجه بالا می باشد. از دیگر بخش های مهم طراحی شده، طراحی ترانس فرکانس بالای خروجی و ترانس کاهنده ورودی می باشد.



پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *