انواع متداول عمل جراحی زانو

در ادامه بحث تعویض کامل زانو ، در این مقاله به بررسی ده نوع از عمل های متداول جراحی زانو خواهیم پرداخت:

Menisectomy-1

منیسکتومی نام رسمی جراحی است که شامل برداشتن قسمتی از غضروف منیسک از مفصل زانو است. منیسک یک غضروفی است که ضربه را جذب می کند و بین انتهای استخوان ها قرار می گیرد تا نقش حمایت کننده و ضربه گیر داشته باشد. پارگی های کوچک منیسک را معمولا می توان برای تسکین علائم اصلاح کرد و تراش داد.

منیسک
منیسک

2-Meniscus Repair

ترمیم منیسک آسیب دیده یکی از دیگر از عمل های مرتبط با زانو می باشد.ترمیم منیسک می تواند آناتومی طبیعی زانو را بازیابی کند و در صورت موفقیت، دورنمای بهبود بیماری بهتری دارد. با این حال، ترمیم منیسک یک جراحی مهمتر از منیسکتومی است. زمان ریکاوری و بهبودی طولانی تر است و به دلیل محدودیت خون رسانی به منیسک، ترمیم همیشه امکان پذیر نیست.

ترمیم منیسک
ترمیم منیسک

Lateral Release-3

کشکک زانو در انتهای استخوان ران در شیار غضروف به بالا و پایین حرکت می کند. کشکک زانو می تواند به خارج از این شیار کشیده شود یا حتی ممکن است از شیار خارج شود و باعث درد در خم شدن مفصل زانو شود. رهاسازی جانبی برای شل شدن رباط هایی که کشکک زانو را به سمت خارج شیار می کشند انجام می شود.

رهاسازی جانبی معمولاً برای افرادی که علائم مبهم درد زانو داشتند انجام می شد. در سال های اخیر، جراحان در تعیین اینکه چه بیمارانی می توانند کاندید مناسبی برای این روش جراحی باشند، بسیار دقیقتر عمل می کنند. تعدادی عوارض احتمالی مرتبط با رهاسازی جانبی وجود دارد، از جمله بی ثباتی زانو ، افزایش درد کشکک ران (جلوی زانو) و کاهش توانایی باز شدن کامل زانو.

رهاسازی جانبی
رهاسازی جانبی

Plica Excision-4

پلیکا بقایای بافت باقی مانده از رشد جنین است. در مراحل اولیه رشد، زانو به قسمت های جداگانه تقسیم می شد. تقسیم کننده های این قسمت ها به تدریج در طول زمان از بین می روند، اما برخی از آنها باقی می مانند.

هنگامی که این بافت های باقیمانده زیاد باشد، آن را پلیکا می نامند. هنگامی که پلیکا تحریک می شود، سندرم پلیکا نامیده می شود. عمل برداشتن پلیکا برای برداشتن بافت تحریک شده انجام می شود.

Meniscus Transplant-5

پیوند منیسک شامل قرار دادن منیسک از یک اهدا کننده (پیوند از فردی است که اخیراً فوت کرده است) در فردی که منیسک خود را خارج کرده می باشد. کاندید ایده آل برای پیوند منیسک کسی است که تحت عمل منیسکتومی قرار گرفته و متعاقباً دچار درد زانو شود. این جراحی عموما برای افراد زیر 50 سال که شاخص توده بدنی آنها یا BMI زیر 35 است، استفاده می شود.

پیوند مینیسک برای پارگی حاد منیسک انجام نمی شود. بلکه زمانی انجام می شود که برداشتن کامل منیسک باعث درد مداوم در زانو شده است.

ACL Reconstruction-6

رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از چهار رباط اصلی زانو است. ACL برای ثبات زانو مهم است و افرادی که به ACL خود آسیب می رسانند اغلب از علائم بیرون آمدن زانو از زیر شکایت دارند. بنابراین بسیاری از بیمارانی که دچار پارگی ACL می شوند، ترجیح می دهند برای این آسیب جراحی انجام دهند.

آسیب های ACL اغلب با فعالیت های ورزشی اتفاق می افتد. با این حال، آسیب های ACL همچنین می تواند افرادی را که دارای فعالیت های روزانه عادی هستند، تحت تاثیر قرار دهد.

رباط صلیبی قدامی
بازسازی رباط صلیبی قدامی

Microfracture-7

میکرو شکستگی یک عمل جراحی زانو است که برای رفع نواحی آسیب دیده غضروف در داخل مفصل زانو انجام می شود. میکرو شکستگی باعث ایجاد غضروف جدیدی در جایی می شود که زمانی در غضروف شکاف وجود داشت.

مشکل میکرو شکستگی این است که فقط برای مناطق کوچک آسیب دیده کار می کند. علاوه بر این، بهبودی مشابه غضروف معمولی ایجاد نمی شود. به همین دلیل، حدود 42 درصد از افرادی که تحت عمل جراحی میکرو شکستگی قرار می گیرند، در آینده نیاز به جراحی اضافی خواهند داشت.

Patellar/Quadriceps Tendon Repair-8

تاندون کشکک زانو و تاندون چهار سر ران در قسمت جلویی مفصل زانو ممکن است آسیب ببیند و باعث از دست دادن قدرت کشش پا شود. هنگامی که تاندون پاره می شود، بیماران برای صاف کردن مفصل زانو مشکل دارند.

درمان پارگی تاندون کشکک یا تاندون چهار سر ران تقریبا همیشه یک ترمیم جراحی است. بدون ترمیم جراحی، نه تنها صاف کردن زانو دشوار است، بلکه حتی راه رفتن معمولی نیز گاهی اوقات چالش برانگیز است.

ترمیم تاندون کشکک زانو و تاندون چهار سر ران
ترمیم تاندون کشکک زانو و تاندون چهار سر ران

Partial Knee Replacement-9

جایگزینی نسبی زانو برای انواع خاصی از آرتروز زانو یک گزینه است. هنگامی که از بین رفتن غضروف به قسمت کوچکی از مفصل زانو محدود می شود، ممکن است فقط قسمت فرسوده مفصل جایگزین شود. با این حال، در مواردی که آرتریت گسترده تر است، باید تعویض کامل زانو انجام شود.

تعویض جزئی زانو در حال رایج شدن است زیرا جراحی با کمک روبات نیز مرسوم شده است. مفصل زانو به طور کلی به سه قسمت تقسیم می شود و هر یک از این سه بخش (داخلی ، جانبی و کشکک ران) را می توان با جایگزینی جزئی زانو تعویض کرد.

به طور کلی اگر بیش از 60 سال سن دارید و وزن شما کمتر از 180 پوند (82 کیلوگرم) است و به دلیل تخریب و یا تغییر شکل مفصل قادر به خم شدن کامل یا کشیدن پا نیستید، تعویض جزئی زانو در نظر گرفته می شود.

جایگزینی نسبی زانو
جایگزینی نسبی زانو

Knee Replacement Surgery-10

هنگامی که تعویض مفصل زانو انجام می شود، استخوان و غضروف در انتهای استخوان ران (فمور) و بالای استخوان ساق پا (درشت نی) برداشته می شود. این کار با استفاده از ابزارهایی دقیق برای ایجاد سطوحی که بتوانند کاملاً ایمپلنت را در خود جای دهند، انجام می شود. سپس ایمپلنت فلزی و پلاستیکی جایگزین زانو قرار می گیرد تا به عنوان یک مفصل جدید زانو عمل کند.

بسته به وضعیت غضروف زیر زانو، کاسه زانو نیز ممکن است جایگزین شود. جراحی تعویض کامل زانو بسیار موفقیت آمیز است و حدود 90 درصد از دریافت کنندگان ایمپلنت نتایج طولانی مدت خوبی را گزارش کرده اند.

جراحی تعویض مفصل زانو
جراحی تعویض مفصل زانو

برای مطالب بیشتر در زمینه جراحی زانو و تعویض کامل زانو می توانید به صفحه اینستاگرام شرکت بهبود گستر افق پارسیان مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *